Malaysia
antara negara yang melaksanakan teknologi baharu dalam IR 4.0 pada sistem
Pendidikan di negara ini. Teknologi Augmented Reality (AR) yang mengalamai
pertubuhan selari dengan jenis perkakasan dengan pengembangan jenis alatan
serta aplikasi peranti pintar. Teknologi AR ini dapat mencipta ruang ilusi di
dalam dunia nyata melalui lapisan digital maya dengan menggunakan ruang
kemahiran virsualisasi. Teknologi ini telah dimanfaatkan oleh bidang Pendidikan
sebagai medium pembelajaran yang mampu memberikan gambarkan virsualisasi yang
jelas dan hampir sama dengan dunia sebenar walaupun tidak berada di sana.
Beberapa kajian telah dibuat dan mendapat dengan penggunaan teknologi AR ini
telah dapat meningkatkan tahap motivasi, keyakinan dan kepuasan yang tinggi
dalam sesi pembelajaran yang dijalani mereka.
Teknik pembelajaran yang menggunakan
teknologi AR ini dibahagikan kepada 4 kaedah pembelajaran iaitu, pembelajaran
interaktif, pembelajaran berasaskan permainan, pembelajaran kalaboratif dan
pembelajaran berdasarkan pengalaman. Diantara syarikat yang mencipta aplikasi
menggunakan teknologi AR ini adalah DAQRI dan ARLOON yang mana mengaplikasikan
4D dan anatomi 4D untuk topik dalam kimia dana anatomi.
Negara China juga antara negara yang mengaplikasikan IR 4.0
ke dalam sistem kesihatan dan pemantau bagi rakyatnya, rentitan dari kes
penyakit berjangkit iaitu Covid-19, negara China telah menggunakan teknologi
Internet of Things (IoT) dimana ia dapat mengenal pasti risiko jangkitan virus
corona terhadap individu berdasarkan maklumat perjalanan dan tempoh masa berada
di sesuatu tempat wabak.
Teknologi ini juga digunakan untuk mengenalpasti individu
yang mempunyai simpton demam menerusi topi kaledar pintar untuk tindakan
pengasingan dan juga rawatan.
No comments:
Post a Comment